Penyuluhan Anti-Korupsi dalam Upaya Meningkatkan Integritas dan Transparansi di Indonesia

Authors

  • Yuyut Prayuti Universitas Islam Nusantara
  • Lasmin Alfies Sihombing Universitas Pakuan
  • Yeni Nuraeni Universitas Pakuan

DOI:

https://doi.org/10.59603/jpmnt.v2i3.413

Keywords:

Academic Community, Integrity, Collaboration, Corruption, Governance

Abstract

In an effort to tackle corruption that impedes Indonesia's social and economic progress, this service project focuses on the effectiveness of anti-corruption counseling to increase integrity and transparency among students, education personnel, and the community. Using Service Learning methodology, this activity involves counseling integrated in the learning process and community service delivery, with the cooperation of the West Java High Prosecutor's Office to ensure the relevance of the material. Results showed an increase in participants' awareness and competence in identifying and countering corruption, with 85% reporting increased capacity. The outreach also successfully promoted a culture of integrity and triggered local initiatives for greater transparency in resource management, strengthening the legal and institutional framework through policy advocacy. The findings support the need for expansion of similar programs and increased collaboration between sectors to strengthen corruption eradication efforts in Indonesia.

References

Afandi, A., Laily, N., Wahyudi, N., Umam, M., Kambau, R., Rahman, S., & Kadir, N. (2022). Metodologi pengabdian masyarakat. Jakarta: Direktorat Pendidikan Tinggi Keagamaan Islam, Direktorat Jenderal Pendidikan Islam, Kementerian Agama RI.

Annur, C. (2024). KPK tangani 161 kasus korupsi pada 2023, gratifikasi terbanyak | Databoks. Retrieved July 17, 2024, from https://databoks.katadata.co.id/datapublish/2024/03/06/kpk-tangani-161-kasus-korupsi-pada-2023-gratifikasi-terbanyak

Bustan, R., & Mailani, L. (2021). Efektivitas penyuluhan antikorupsi dalam mengembangkan nilai-nilai karakter integritas pada remaja siswa SMAN 4 Garut.

Chaniago, F. Z. D., & Syailendra Putra, M. R. (2023). Menggali akar masalah korupsi di Indonesia: Analisis terhadap faktor-faktor pendorong dan solusi pemberantasannya. JERUMI: Journal of Education Religion Humanities and Multidiciplinary, 1(2), 548–552. https://doi.org/10.57235/jerumi.v1i2.1428

Dwiputri, I. N., Putri, R. D., Mintarti, S. U., Rachmawati, D., & Megasari, R. (2020). Program pendidikan anti korupsi pada siswa sekolah menengah atas (SMA). ETHOS: Jurnal Penelitian dan Pengabdian kepada Masyarakat, 8(2). https://doi.org/10.29313/ethos.v8i2.5407

Hananti, N. P., Pratama, R. A., & Sidabutar, T. R. A. (2021). Analisis efektivitas penegakan hukum terhadap korupsi di Indonesia. Retrieved from https://eprints.uai.ac.id/1572/

Kemdikbudristekdikti. (2011). Pendidikan anti korupsi untuk perguruan tinggi. Jakarta: Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan RI, Direktorat Jenderal Pendidikan Tinggi, Bagian Hukum Kepegawaian.

KPK, K. (2012). Panduan penyelenggaraan pendidikan antikorupsi di satuan pendidikan. Jakarta: Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan & Komisi Pemberantasan Korupsi.

KPK. (2019). Modul materi tindak pidana korupsi. Retrieved July 17, 2024, from Pusat Edukasi Antikorupsi website: https://aclc.kpk.go.id/materi-pembelajaran/pendidikan/buku/modul-materi-tindak-pidana-korupsi

Mansyur, A., Ratih, S., Bagenda, C., Bangun, R., Nasrin, & Hilman, Y. (2022). Pendidikan antikorupsi (menciptakan pemahaman gerakan dan budaya antikorupsi). Bandung: Widina Bhakti Persada Bandung.

Pahlevi, F. S. (2022). Strategi ideal pemberantasan korupsi di Indonesia. Al-Syakhsiyyah: Journal of Law & Family Studies, 4(1), 44. https://doi.org/10.21154/syakhsiyyah.v4i1.4251

Prasetya, H. B. (2013). Akuntabilitas dan transparansi publik sebagai instrumen mencegah dan memberantas tindak pidana korupsi. 2(3).

Rusli, T. S., Pd, S., Pd, M., Boari, Y., & Amelia, D. (2024). Pengantar metodologi pengabdian masyarakat. Aceh: Yayasan Penerbit Muhammad Zaini.

Sa’diyah, R., Shofiyah, S., Siregar, N., Kurniawan, K., & Anam, M. K. (2022). Sosialisasi dan edukasi pendidikan antikorupsi bagi aktivis mahasiswa Universitas Muhammadiyah Jakarta. AN-NAS: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 1(2), 1. https://doi.org/10.24853/an-nas.1.2.1-6

Salsadila, N., Efritadewi, A., & Widiyani, H. (2023). Pemberantasan tindak pidana korupsi di Indonesia: Masalah dan solusinya. Indonesian Journal of Law and Justice, 1(2), 9. https://doi.org/10.47134/ijlj.v1i2.2048

Sukimin, S., & Muryati, D. T. (2022). Pendidikan anti korupsi bagi siswa: Upaya pencegahan dini tindak pidana korupsi. KADARKUM: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 3(1), 84. https://doi.org/10.26623/kdrkm.v3i1.5091

Syauket, A., Karsono, B., & Ario Bangun, M. F. (2022). Penyuluhan: Upaya penguatan perilaku anti korupsi di lingkungan SMA Bekasi di masa pandemi COVID-19. Abdi Bhara, 1(2), 101–109. https://doi.org/10.31599/abhara.v1i2.1608

Ulat, M. A., Handayani, H., Muhfizar, M., Sidhi, S. P., Mustasim, M., & Poltak, H. (2021). Anti-corruption counseling for cadets to prepare the golden generation 2045. Buletin SWIMP, 1(01), 014–019. https://doi.org/10.15578/bs.v1i01.5

Published

2024-07-18

How to Cite

Yuyut Prayuti, Lasmin Alfies Sihombing, & Yeni Nuraeni. (2024). Penyuluhan Anti-Korupsi dalam Upaya Meningkatkan Integritas dan Transparansi di Indonesia. JPMNT : JURNAL PENGABDIAN MASYARAKAT NIAN TANA, 2(3), 10–20. https://doi.org/10.59603/jpmnt.v2i3.413

Similar Articles

1 2 3 4 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.