Pemanfaatan Instagram Bagi Pengembangan Pemasaran di Institut Banten

Authors

  • Mulyadi Amin Institut Teknologi dan Bisnis Banten
  • Deden Sunandar Institut Teknologi dan Bisnis Banten
  • Devi Wardiyanti Institut Teknologi dan Bisnis Banten

DOI:

https://doi.org/10.59603/ppiman.v2i4.559

Keywords:

social media, Instagram, marketing, education, business

Abstract

Not all business products are widely known by the public. One example is the Banten Institute, an business that operates in the education sector and has been operating for 14 years by utilizing Instagram social media via the @institut_banten account. This research uses a qualitative descriptive method, where the researcher attempts to describe and analyze data obtained in the field according to the focus of the problem being studied. Data and information were collected through interviews with craftsmen and account owners who were the objects of research, as well as through observations during research activities. The research results show that the use of Instagram social media has had a positive impact on the development of Banten Institute product marketing, which can be seen from the increase in the number of followers and sales. Apart from that, the ease of operation and large number of users make Instagram a practical, cheap and effective promotional medium for reaching audiences anywhere. However, this research also identified several obstacles, such as poor internet access in the account owner's location, limited expertise of the account owner in creating attractive designs, and the absence of product prices, which require consumers to communicate via the contacts provided.

References

(Studi Deskriptif Kualitatif pada Bisnis Online Floshablee). Skripsi. Medan: Universitas Sumatera Utara.

Afriani, U.F. (2012). Strategi Komunikasi Pemasaran Rown Division dalam Memanfaatkan Media Jejaring Sosial Facebook Sebagai Sarana Promosi Secara Online. Skripsi. Solo: Universitas Muhammadiyah Surakarta.

Agatha, K.S. (2015). Peranan Instagram Sebagai Media Komunikasi Pemasaran Bisnis Online

Aliansyah, M. Rifqi & Ali, Dini S.F.A. (2017). Strategi Komunikasi Pemasaran Melalui Media Instagram (Studi Kasus Forever Young Crew). E-Proceeding og Management, 4(3), 2123-3128.

Amelia, L.S. & Robahi, L. (2007). Penerapan Ecommerce Sebagai Upaya Meningkatkan Persaingan Bisnis Perusahaan. Artikel Penelitian. Surabaya: STIE Perbanas.Banjaransari, Y.G. 2018. Pemanfaatan Instagram sebagai Media Komunikasi Pemasaran Online Page Down Cloth Maker. Skripsi. Solo: Universitas Muhammadiyah Surakarta.

Carlson, Steve. (2010). Fuzzy Sets and Fuzzy Topologies: Early Ideas and Obstacles. New York: Rose-Hulman Institue of Technology.

Febiningrum, E. K. (2015). Implementasi dari Penerapan Sistem Informasi Manajemen di Perusahaan PT Indofood Sukses Makmur, Tbk. Semarang: STIE Bank BPD Jateng.

Gumilar, Gumgum. (2015). Pemanfaatan Instagram sebagai Sarana Promosi oleh Pengelola Industri Kreatif Fashion di Kota Bandung. Jurnal Ilmu Politik dan Komunikasi, V(2), 77-84.

https://id.wikipedia.org/wiki/Purun diakses 10 Juli 2019

Irma, Ade. (2017). Peran Instagram Sebagai Media Komunikasi Pemasaran Bisnis Online (Studi Deskriptif Kualitatif pada Bisnis Online Beautyhomeshop). Jurnal Online Kinesik,4(2), 1-12.

Kotler, Philip. (2001). Manajemen Pemasaran: Analisis, Perencanaan, Implementasi dan Kontrol. Jakarta: PT Prehallindo.

Kusuma, D. F. & Sugandi, M. S. (2018). Strategi Pemanfaatan Instagram Sebagai Media Komunikasi Pemasaran Digital yang Dilakukan oleh Dino Donuts. Jurnal Manajemen Komunikasi, 3(1) 8-33.

Machfoedz, Mahmud. (2010). Komunikasi Pemasaran Modern. Cetakan Pertama. Yogyakarta: Cakra Ilmu.

Maryama, Siti. (2013). Penerapan E-Commerce dalam Meningkatkan Daya Saing Usaha.Jurnal Liquidity, 2(1), 73-79.

Maulana Malik Ibrahim Malang). Skripsi. Malang: Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.

Morissan. (2010). Periklanan Komunikasi Pemasaran Terpadu. Jakarta: Kencana Prenadamedia Group.

Nurlita, Rizqi. (2018). Pemanfaatan Instagram sebagai Media Pemasaran Online pada Matakuliah Kewirausahaan (Study Kasus pada Jurusan Pendidikan IPS FITK UIN

O’Brien, James A dan Marakas, George M. (2008). Management Information System. Boston: McGraw-Hill.

Rahmawati, Dewi. (2016). Pemilihan dan Pemanfaatan Instagram Sebagai Media Komunikasi Pemasaran Online (Studi Desktiptif Kualitatif pada Akun Instagram @FreezyBrowniezz. Skripsi. Yogyakarta: Fakultas Ilmu Sosisal dan Humaniora Universitas Islam Negeri Sunan Kalijaga.

Rakhmat, Jalaludin. (2000). Metode Penelitian Komunikasi. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Ramadhan, Fadli H. (2017). Pemanfaatan Media Sosial Instagram Akun @Al Firdaus Sebagai Promosi dalam Meningkatkan Penjualan. JOM FISIP, 4(2), 1-15.

Reza, Faisal. (2016). Strategi Promosi Penjualan Online Lazada.co.id. Jurnal Kajian Komunikasi, 4(1) 64-74.

Sarastuti, Dian. (2017). Strategi Komunikasi Pemasaran Online Produk Busana Muslim Queenova. Jurnal Visi Komunikasi, 16(1), 71-90.

Sudirwo. (2020). The Implementation of the SOEs Partnership Program on the empowerment of MSMEs in Banjarbaru City. Jurnal Ilmiah Ekonomi Bisnis, 6(1), 61-73.

Suyanto, M. (2003). Strategi Periklanan pada ECommerce Perusahaan Top Dunia. Yogyakarta: Andi Offset.

Utami, A.D., & Purnama, B.E. (2012). Pemanfaatan Jejaring Sosial (Facebook) sebagai Media Bisnis Online (Studi Kasus di Batik Solo 85). Seruni FTI UNSA, 1, 1–7.

Downloads

Published

2024-10-30

How to Cite

Mulyadi Amin, Deden Sunandar, & Devi Wardiyanti. (2024). Pemanfaatan Instagram Bagi Pengembangan Pemasaran di Institut Banten. PPIMAN : Pusat Publikasi Ilmu Manajemen, 2(4), 229–239. https://doi.org/10.59603/ppiman.v2i4.559

Similar Articles

1 2 3 4 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.