Inklusi dan Ekslusi Sosial dalam Iklan Televisi

Analisis Wacana Kritis pada Iklan Sampo Pantene

Authors

  • M. Dwi Ananda Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung
  • Melia Lukluatul Mila Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung
  • Niken permata Putri Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung
  • Anas Malik Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung

DOI:

https://doi.org/10.59603/ebisman.v2i4.605

Keywords:

Social Inclusion and Exclusion, Television Advertisements, Critical Discourse Analysis

Abstract

This study aims to analyze the representation of social inclusion and exclusion in television advertisements, focusing on a specific shampoo advertisement. Advertisements play a significant role as a medium of mass communication, often conveying implicit messages related to social and cultural values. The research method used is descriptive qualitative with a critical discourse analysis approach based on Norman Fairclough's model. Data in the form of television advertisement clips were analyzed through the dimensions of text, discourse practice, and social practice to uncover how visual and narrative elements in advertisements promote or discriminate against certain groups. The findings reveal that the shampoo advertisement reflects patterns of social exclusion towards minority groups through stereotypical portrayals while simultaneously emphasizing social inclusion for dominant groups through a homogenized ideal of beauty. The implications of this study highlight the importance of a critical approach to the production and consumption of advertising media to create a more inclusive and equitable communication space.

References

Asnida, A. (2015). Analisis wacana kritis iklan operator seluler. Universitas Muhammadiyah Makassar, 2(1), 6.

Dian Wulandari. (2023). Analisis semiotika Roland Barthes pada iklan Citra. Jurnal Ilmiah Multidisiplin, 2(04), 182–188. https://doi.org/10.56127/jukim.v2i04.625

Fardiah, D. (2021). Citra perempuan dalam media. Interelasi Perempuan Dan Internet Interrelation, 3(3), 183–190.

Hardi Nugraha Tunggele, H. (2022). Etika periklanan, studi kasus pada iklan Grab Bike. CITRAWIRA: Journal of Advertising and Visual Communication, 3(2), 193–201. https://doi.org/10.33153/citrawira.v3i2.4640

Lowy, M. (2021). Manajemen bisnis. Yogyakarta: Pustaka Pelajar dan Insist.

Marlia, C., Surif, M., & Dalimunthe, S. F. (2022). Analisis wacana kritis Van Dijk pada iklan Bear Brand tahun 2021 dan 2022. Asas: Jurnal Sastra, 11(2), 45. https://doi.org/10.24114/ajs.v11i2.37151

Marsheilo, B., & Tamburian, D. (2022). Analisis semiotika iklan Citra. Prologia, 6(1), 33. https://doi.org/10.24912/pr.v6i1.10257

Nasution. (2015). Penelitian naturalistik kualitatif. Jakarta: Kencana.

Novitasari, & Redyanita, H. (2021). Strategi optimasi toko, iklan push, optimasi produk dan promosi dalam meningkatkan penjualan di Shopee (studi kasus pada toko Roemah Aisya). Jurnal Ekonomi Bisnis, 20(2), 96–105.

Pratiwi, A., Hisan, K., & Sazali, H. (2023). Perspektif gender pada iklan shampoo “Pantene” Keanu Agl (analisis semiotika). Student Research Journal, 1(1), 80–88. https://journal-stiayappimakassar.ac.id/index.php/srj/article/view/148/153

Puteri, B. D. Y. (2017). Analisis semiotik pada iklan-iklan Aqua di media televisi. Paramasastra, 4(1). https://doi.org/10.26740/parama.v4i1.1492

Rani, A. (2015). Analisis wacana kritis: Reproduksi gaya hidup dalam iklan televisi. Diksi, 23(1), 1–10. https://doi.org/10.21831/diksi.v23i1.6619

Rohmah, A. N. (2022). Representasi cantik dalam iklan Garnier Sakura White. Caraka: Jurnal Ilmu Kebahasaan, Kesastraan, dan Pembelajarannya, 8(2), 77–84. https://doi.org/10.30738/caraka.v8i2.11721

Safitri, H. N., & Wenerda, I. (2022). Representasi perempuan Indonesia dalam iklan Citra versi “Citra Cantik Indonesia” 2021. Youth Communication Day, 116(01), 116–122. https://doi.org/10.12928/ycd.v1i1.12060

Sidik, A. (2018). Analisis iklan produk shampoo Pantene menggunakan teori semiotika Pierce. Technologia: Jurnal Ilmiah, 9(4), 201. https://doi.org/10.31602/tji.v9i4.1533

Sudiantini, D., Ayu, M. P., Aswan, M. C. A. S., Prastuti, M. A., & Apriliya Melani. (2023). Transformasi digital: Dampak, tantangan, dan peluang untuk pertumbuhan ekonomi digital. Trending: Jurnal Ekonomi, Akuntansi dan Manajemen, 1(3), 21–30.

Sukarsih, N., Mubarrok, M. Z., Ramadhanti, R., Saputri, S. F., & Puspitasari, N. (2023). Mitos kecantikan pada iklan Wardah Exclusive Liquid Foundation (analisis semiotika Roland Barthes). Seminar Nasional Desain Dan Media, 2(1), 343–361.

Suryani, T. I., Hidayatullah, A., Mayangsari, Y. R., & Rahmi. (2020). Representasi perempuan tangguh dalam iklan shampoo Pantene Pro-Vitamin Series. Jurnal Komunikasi Dan Kebudayaan, 7(1), 158–167. https://komunikasistisip.ejournal.web.id/index.php/komunikasistisip/article/view/262

Tarigan, A. R. (2024). Bahasa dan sastra Indonesia bahasa dan ideologi dalam iklan skincare Garnier brand ambassador Tiara Andini pada media Youtube: Sebuah kajian analisis wacana kritis Norman Fairclough. Artikulasi Jurnal Pendidikan, 4(1), 63–72.

Windari, S., Nainggolan, O. S., & Tanjung, P. M. (2024). Analisis wacana kritis teori Teun A. Van Dijk pada iklan shampoo Pantene: Labels against women. Jurnal Intelek Dan Cendikiawan Nusantara, 3(1), 3355–3366.

Yunita, B. (2019). Representasi kecantikan dalam iklan WRP On The Go untuk membentuk citra perempuan cantik. Jurnal Ilmu Komunikasi, 7(4), 90.

Downloads

Published

2024-12-13

How to Cite

M. Dwi Ananda, Melia Lukluatul Mila, Niken permata Putri, & Anas Malik. (2024). Inklusi dan Ekslusi Sosial dalam Iklan Televisi : Analisis Wacana Kritis pada Iklan Sampo Pantene. EBISMAN : EBisnis Manajemen, 2(4), 103–118. https://doi.org/10.59603/ebisman.v2i4.605

Similar Articles

1 2 3 4 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.