Menggabungkan Edukasi dan Kreativitas Melalui Kegiatan Belaria dengan Lomba Mewarnai di Desa Sumokembangsri
DOI:
https://doi.org/10.59603/jpmnt.v3i1.704Keywords:
coloring, psychomotorAbstract
The Belaria activity, in the form of a coloring competition using the Participatory Action Research (PAR) empowerment method, aims to improve the creative skills and understanding of participants through a collaborative and participatory approach. The PAR method is applied to actively involve participants in every stage of the activity, from planning to evaluation, so that they can contribute and reflect on the coloring process. In this coloring competition, participants are invited to color pictures with certain relevant themes, such as plants and animals, with a focus on the application of basic coloring techniques. Evaluation is carried out through direct observation and participatory feedback, to assess the effectiveness of the method in developing participants' skills and measuring its impact on their understanding of the coloring process. The results of the activity show that this activity has succeeded in empowering participants, increasing their involvement in the creative process, and utilizing free time. This competition not only provides a forum for creative expression but also strengthens participants' ability to collaborate and reflect on learning experiences
References
Akmal, D. K., Darmawan, D., & Wardani, A. (2015). Manajemen Pendidikan. IntiPresindo Pustaka, Bandung.
Asih, S. W., & El-Yunusi, M. Y. M. (2024). Permainan Tradisional dalam Membentuk Karakter Anak Usia Dini. Ceria: Jurnal Program Studi Pendidikan Anak Usia Dini, 13(1), 150–160.
Crismaammar, A. (2019). Implementasi Pendidikan Alternatif pada Kelompok Belajar Ceria ditinjau dari Desain Pembelajaran. E-Jurnal Skripsi Program Studi Teknologi Pendidikan, 8(1), 61-69.
Darmawan, D. (2003). Teori Pengambilan Keputusan. Universitas Atmajaya, Jakarta.
Dena, S., Aliyah, N. D., & Darmawan, D. (2024). Pengaruh Budaya Sekolah, Hasil Belajar PAI, dan Pola Asuh Orang Tua Terhadap Pembentukan Karakter Siswa di SMA Negeri 4 Surabaya. Reslaj: Religion Education Social Laa Roiba Journal, 6(6), 3333-3349.
Hidayati, N., Qothrunnada, Z., Nabila, F., Chasanah, U., Rodliyah, S. K., Safira, M. E., & Machfud, N. U. A. C. (2024). Meningkatkan Kreativitas Anak Melalui Kegiatan Taman Ceria (Belajar Sambil Bermain di Luar Ruangan) di Desa Pasinan Kecamatan Lekok. Karya Nyata: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(4), 81-98.
Hrp, A. Z. (2023). Stimulasi Kegiatan Mewarnai Untuk Perkembangan Anak Usia Dini. Martabe: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 6(11), 3977-3982.
Indriastiningsih, E., Firdaus, A. M. A. I. N., Ekhsandy, N. A., Sutrisno, A. W. F., Nugrahadi, B., & Mutiasari, A. I. (2024). Peningkatan Kreatifitas Siswa Melalui Kegiatan Lomba Mewarnai dan Sosialisasi dengan Film Bullying di SD Negeri Sindon 1. Jurnal Pengabdian Masyarakat Indonesia, 3(2), 93-103.
Irawan, R., Hidayat, A. N., Nurmaniati, A., Sari, E., Istiqamah, I., Sari, R., & Nur, T. (2022). Bimbingan Belajar Rumberia (Rumah Belajar Ceria) untuk Siswa Sekolah Dasar. Selaparang: Jurnal Pengabdian Masyarakat Berkemajuan, 6(3), 1524-1528.
Istiana, I., & El-Yunusi, M. Y. M. (2024). Bergambar Untuk Menguatkan Pendidikan Karakter Anak Usia Dini Di Tk Bahagia Surabaya Lingua Franca: Jurnal Bahasa. Sastra, dan Pengajarannya, 8(1), 26–38.
Lindra, K. F. P., Mardikaningsih, R., Safira, M. E., Chasanah, U., El-Yunusi, M. Y. M., & Yulianis, M. S. F. (2024). Partisipasi Mendukung Anak Yatim dengan Kompetisi Olimpiade Al-Qur’an dan Matematika. Pelayanan Unggulan: Jurnal Pengabdian Masyarakat Terapan, 1(2), 36–45.
Maihani, S., Kumita, K., Khairani, C., Yamani, S. A. Z., Nur, I. T., & Zulfikar, Z. (2023). Pemberdayaan Masyarakat Melalui Kreativitas Lomba Mewarnai Tingkat Sekolah Dasar. Community Development Journal: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 4(2), 5108-5113.
Maikowati, R. (2019). Pemberdayaan Masyarakat Melalui Program Non Formal Education di Kampung Blunyah Gede. Jurnal Pemberdayaan Masyarakat: Media Pemikiran Dan Dakwah Pembangunan, 3(1), 75-96.
Mardiah, S., & Saputra, R. (2020). Influences of Philantrophic Activities Rumah Belajar Ceria (RBC) Toward the Welfare of Society in Sungai Pedado. I-ECONOMICS: A Research Journal on Islamic Economics, 6(1), 106-120.
Masfufah, M., Badriyah, L., Anggrain, N., Ahmad, L. J., & Al Asror, I. (2022). Penerapan Model Pembelajaran Somatic, Audiotory, Visualisation, Intelectually (Savi) dalam Meningkatkan Kreativitas Belajar Siswa. Absorbent Mind: Journal of Psychology and Child Development, 2(01), 47–65.
Masnawati, E., Darmawan, D., & Masfufah, M. (2023). Peran Ekstrakurikuler dalam Membentuk Karakter Siswa. PPIMAN: Pusat Publikasi Ilmu Manajemen, 1(4), 305–318.
Masrifah, M., Arum, D. S., Pradana, A. K., Hariani, M., Mardikaningsih, R., Darmawan, D., & Safira, M. E. (2024). Peningkatan Motorik Halus dengan Memanfaatkan Origami untuk Siswa Taman Kanak-kanak. Jurnal Inspirasi Mengabdi untuk Negeri, 3(4), 47-61.
Pamungkas, M. Y. F., Syaamila, R., Khoerunisa, S., & Sumarni, L. (2022, October). Belajar Ceria Bersama Anak-Anak di Ruang Publik Terpadu Ramah Anak (RPTRA) Pinang Indah. In Prosiding Seminar Nasional Pengabdian Masyarakat LPPM UMJ (Vol. 1, No. 1).
Qudsi, I., Hidayati, N., Ainun, F., Mardikaningsih, R., Darmawan, D., Hariani, M., & Hardyansah, R. (2024). Pelatihan Ecoprint Pada Totebag Dalam Meningkatkan Kreatifitas Anak di desa Pasinan Kecamatan Lekok Pasuruan. Masyarakat Berkarya: Jurnal Pengabdian dan Perubahan Sosial, 1(4), 1-14.
Reason, P. (2001). Handbook of Action Research: Participative Inquiry and Practice. Sage Publication.
Safitri, S. M., Masnawati, E., & Darmawan, D. (2024). Pengaruh Gaya Mengajar Guru, Dukungan Orang Tua, dan Kepercayaan Diri Terhadap Minat Belajar Siswa. EL-BANAT: Jurnal Pemikiran dan Pendidikan Islam, 14(1), 77-90.
Sakur, S., Ma’ruf, A., Indah, N., Moriska, S., Pratiwi, A., & Arpani, H. A. (2022). Melatih Kreativitas Anak Usia Dini Melalui Kompetensi Lomba Mewarnai di RA Ulil Amri Desa Paritbaru. Jurnal pengabdian masyarakat indonesia, 1(3), 60-65.
Sekar, I., Zahira, N., Reza, N., & Sholehuddin, S. (2023, October). Lomba Mewarnai dalam Rangka Hut RI-78 di MIS Al-Hidayah. In Prosiding Seminar Nasional Pengabdian Masyarakat LPPM UMJ (Vol. 1, No. 1).
Smaldino, S. E., Lowther, D. L., Russell, J. D., & Mims, C. (2008). Instructional Technology and Media for Learning. Pearson, Botson.
Zahro, S. F., Prayogo, B. H., & Sugiarto, M. A. (2023). Implementasi Kegiatan Mewarnai dalam Meningkatkan Motorik Halus Anak. Jurnal Amal Pendidikan, 4(2), 126-134.
Zahroh, L. A., Masnawati, E., Dzinnur, C. T. I., El-Yunusi, M. Y. M., Darmawan, D., Marfiyanto, T., & Ghozali, S. (2024). Pengabdian Kepada Masyarakat Melalui Peningkatan Minat Belajar Mengaji Al-Qur’an Anak Usia Dini. Masyarakat Mandiri: Jurnal Pengabdian dan Pembangunan Lokal, 1(3), 21-30.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Jurnal Pengabdian Masyarakat Nian Tana
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.