Upaya Meningkatan Hasil Belajar Kebugaran Jasmani Dengan Menerapkan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Student Teams Achievement Division (STAD)

Authors

  • Ni Ketut Ratih Wulandari Universitas PGRI Mahadewa Indonesia
  • I Gede Agus Adi Saputra Universitas PGRI Mahadewa Indonesia
  • Ni Wayan Ariawati Universitas PGRI Mahadewa Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.59603/niantanasikka.v2i4.423

Keywords:

learning models, cooperative learning, STAD, learning outcomes, Physical Fitness

Abstract

This research is classroom action research, this research was conducted in class X6 of SMA Negeri 8 Denpasar. Based on the researcher's initial observations at SMA Negeri 8 Denpasar, several problems were found that affected student learning outcomes, especially physical fitness material. As an alternative to solving existing problems, researchers provide a solution in the form of putting into practice a cooperative learning model of the Student Teams Achievement Division (STAD) type with the aim of improving the physical fitness results of class X6 students. This investigation is classroom action research, this investigation was carried out in class X6 of SMA Negeri 8 Denpasar. A population of 45 people was used, and the entirety was used as a sample. The cycle in this research was carried out until it reached completion in accordance with the KKTP that had been determined at SMA Negeri 8 Denpasar, namely 75. After implementing the STAD type cooperative learning model, the average final score of students increased beyond the KKTP that had been determined.  It can be concluded that the application of the STAD type cooperative learning model can improve physical fitness learning outcomes in class X6 students at SMA Negeri 8 Denpasar.

References

Dimyati, & Mudjiono. (2006). Belajar dan pembelajaran. Jakarta: Rineka Cipta.

Hasanah, Z. (2021). Model Pembelajaran Kooperatif Dalam Menumbuhkan Keaktifan Belajar Siswa. Jakarta: Rineka Cipta.

Juliantine, T. (2021). Penilaian Dalam Pendidikan Jasmani. Jakarta: UPI.

Kanca, I. N. (2010). Metode Penelitian Pengajaran Pendidikan Jasmani Dan Olahraga. Singaraja: Undiksha.

Komang Adi Palgunadi, & Gusti Ngurah Baskara Putra. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Team Assisted Individualization (Tai) Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Teknik Dasar Menggiring Bola Pada Siswa Kelas Viii Smp Negeri 1 Mengwi Tahun. https://doi.org/10.5281/zenodo.4049357

Ma’rifah Setiawati, & Siti. (2018). Jurnal Bimbingan Dan Konseling Fkip Unipa Telaah Teoritis: Apa Itu Belajar? Jurnal Bimbingan Dan Konseling Fkip Unipa, 35(1). Surabaya: UNIPA.

Nasution, S. (2017). Variabel Penelitian. Malang: IKIP Malang.

Nurlina, Masruro, Siti, Saragih Hasibuan, & Simamora, T. (2022). Buku Ajar Belajar Dan Pembelajaran. Jakarta: Penerbit Widina.

Prastyawan, R., & Pulungan, K. A. (2022). Signifikansi Kebugaran Jasmani Terhadap Prestasi Belajar Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Jasmani Indonesia, 18(2), 185–193. https://doi.org/10.21831/jpji.v18i2.55859

Ramafrizal Suryana, & Julia Somadi, T. (2018). Kajian Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Stad (Student Teams Achievement Division) Dalam Upaya Meningkatkan Efektifitas Proses Belajar Mengajar Akuntansi. Jurnal Pendidikan Akuntansi, 2. Jakarta: UPI.

Ritonga, I., & Ridwan. (2020). Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: Rineka Cipta.

Safrizal. (2022). Peranan Pendidikan Jasmani Dalam Membentuk Kedisiplinan Siswa Madrasah Aliyah Negeri 2 Banda Aceh.

Septi, & Rochman. (2022). Buku Ajar Belajar Dan Pembelajaran. Malang: Umsida Press.

Septri, S. S. (2021). Buku Ajar Motorik Dasar. Malang.

Setiawan. (2021). Analisis Kekuatan Daya Tahan Otot Inti, Indeks Massa Tubuh Dan Vo2max Atlet Cabor Tarung Derajat. https://doi.org/10.5281/zenodo.4896238

Simeru, A. (2023). Model-Model Pembelajaran. Jakarta.

Sudarsinah. (2021). Pentingnya Pendidikan Jasmani Olahraga Dan Kesehatan Bagi Anak Usia Sekolah Dasar. Jakarta: UPI.

Sudiana, K. (2019). Peran Kebugaran Jasmani Bagi Tubuh. In Seminar Nasional FMIPA Undiksha IV Tahun.

Suharjana. (2021). Latihan Beban: Sebuah Metode Latihan Kekuatan. Bandung.

Sulastri, Imran, & Arif Firmansyah. (2020). Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Melalui Strategi Pembelajaran Berbasis Masalah Pada Mata Pelajaran IPS Di Kelas V SDN 2 Limbo Makmur Kecamatan Bumi Raya.

Winarno, M. (1994). Belajar Motorik. Malang: IKIP Malang.

Yuliana, A. (2019). Survei Tes Tingkat Kebugaran Jasmani Atlet SSB Putra Tugumuda Semarang Usia 14 Tahun. Jurnal Sains Sukan Dan Pendidikan Jasmani, 4(1). Retrieved from http://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/jssf/article/view/23145

Published

2024-07-23

How to Cite

Ni Ketut Ratih Wulandari, I Gede Agus Adi Saputra, & Ni Wayan Ariawati. (2024). Upaya Meningkatan Hasil Belajar Kebugaran Jasmani Dengan Menerapkan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Student Teams Achievement Division (STAD). Nian Tana Sikka : Jurnal ilmiah Mahasiswa, 2(4), 01–09. https://doi.org/10.59603/niantanasikka.v2i4.423

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.