Inovasi dan Kreativitas : Pilar Utama dalam Kewirausahaan

Authors

  • Efiana Manilang Sekolah Tinggi Teologi Injili Arastamar (SETIA) Jakarta
  • Ester Novita Desi Sekolah Tinggi Teologi Injili Arastamar (SETIA) Jakarta
  • Yosia Belo Sekolah Tinggi Teologi Injili Arastamar (SETIA) Jakarta

DOI:

https://doi.org/10.59603/niantanasikka.v3i1.609

Keywords:

entrepreneurship, innovation, creativity, competitiveness, business management

Abstract

This article discusses the importance of innovation and creativity in entrepreneurship as the main elements underlying the success of a business. Entrepreneurship is seen as a process of identifying opportunities and managing businesses aimed at creating economic and social value. Innovation, which focuses on creating new products, services or processes, and creativity, which sparks fresh ideas, are key factors in differentiating successful businesses from those that don't. These two elements support each other in creating relevant products and increasing competitiveness in the market. In facing a competitive market, entrepreneurs need to combine creativity in designing business strategies with innovation to produce solutions that can meet market needs and provide competitive advantages. This article also identifies challenges in managing innovation and creativity, such as the need for sufficient resources and time, as well as the importance of creating an environment that supports these two elements. By combining innovation and creativity, entrepreneurship can create businesses that are not only profitable, but also have a positive impact on society and the environment, and are sustainable in the future.

References

Ardiansyah, Tedy. "Kreativitas dan inovasi dalam berwirausaha." Jurnal Usaha 1.2 (2020): 19-25.

Ardiansyah, Tedy. "Kreativitas dan inovasi dalam berwirausaha." Jurnal Usaha 1.2 (2020): 19-25.

Astuti, Marisa, Rudy Farid, and Fajar Persada Supandi. "Meningkatkan Nilai Ekonomi UMKM melalui Ekonomi Kreatif dan Design Preneurship." Jurnal Informatika Ekonomi Bisnis (2024): 226-233.

Azizah, Siti Nur, and Diana Ma’rifah. "Motivasi usaha sebagai mediator hubungan antara perilaku inovatif dan kreativitas terhadap keberhasilan usaha pengusaha batik tulis di Kabupaten Kebumen." Performance: Jurnal Personalia, Financial, Operasional, Marketing dan Sistem Informasi 24.2 (2017): 10-18.

Brahmanthara, Ketut Adhy, and Ni Nyoman K. Yasa. "Peran Keunggulan Bersaing Memediasi Inovasi Produk Terhadap Kinerja Pemasaran." Prosiding Seminar Nasional AIMI. Vol. 8. No. 1. 2017.

Habib, Muhammad Alhada Fuadilah. "Kajian teoritis pemberdayaan masyarakat dan ekonomi kreatif." Ar Rehla: Journal of Islamic Tourism, Halal Food, Islamic Traveling, and Creative Economy 1.2 (2021): 82-110.

Ifham, Ahmad, and Avin Fadilla Helmi. "Hubungan kecerdasan emosi dengan kewirausahaan pada mahasiswa." Jurnal psikologi 29.2 (2002): 89-111.

Kusumaningrum, Devy, and Karjono Karjono. "Pengembangan Wirausaha dalam Meningkatkan Sumber Daya Isteri Nelayan Masyarakat Pesisir Kabupaten Batang." Majalah Ilmiah Gema Maritim, vol. 22, no. 2, 30 Sep. 2020

Lestari, E. R. (2019). Manajemen inovasi: Upaya meraih keunggulan kompetitif. Universitas Brawijaya Press.

Melliana, Melliana, et al. "PEMANFAATAN SISA BESI (REUSE) DI BENGKEL PRODUKSI SMK NEGERI 4 DUMAI." Diklat Review: Jurnal manajemen pendidikan dan pelatihan 7.3 (2023): 472-476.

Muniarty, Puji, M. Syukur Dwiriansyah, and M. Rimawan. "PERAN MATA KULIAH KEWIRAUSAHAAN DALAM MENUMBUHKAN JIWA ENTERPRENEUR MAHASISWA PADA SEKOLAH TINGGI ILMU EKONOMI BIMA." Prosiding Seminar Nasional Manajemen Inovasi. Vol. 5. No. 001, January. 2023.

Narastika, AA Rai, and Ni Nyoman Kerti Yasa. "Peran Inovasi Produk dan Keunggulan Bersaing Memediasi Pengaruh Orientasi Pasar Terhadap Kinerja Pemasaran." Jurnal Ilmu Manajemen Mahasaraswati 7.7 (2017): 101193.

Nasution, Regi Utami. "Strategi Memulai Bisnis baru dalam berwirausaha." JURNAL SYNTAX IMPERATIF: Jurnal Ilmu Sosial Dan Pendidikan 3.3 (2022): 163-175.

Nurcholifah, Ita. "MENEGUHKAN SEMANGAT ENTREPRENEURSHIP FATAYAT NU." Di Ruang Publik 81.

Pailis, Eka Armis. "Analisis Orientasi Pasar dan Orientasi Kewirausahaan Terhadap Kinerja Pemasaran dan Inovasi UMKM Binaan KPw Bank Indonesia Provinsi Riau." Jurnal EMT KITA 6.1 (2022): 89-103.

Pamungkas, Aji Putra, and Rr Indah Mustikawati. "Pengaruh Self Efficacy, Pendidikan Kewirausahaan dan Ekspektasi Pendapatan terhadap Minat Berwirausaha Mahasiswa Program Studi Akuntansi Fakultas Ekonomi Universitas Negeri Yogyakarta." Jurnal Profita: Kajian Ilmu Akuntansi 6.3 (2018).

Setiawan, Iwan. Agribisnis kreatif: pilar wirausaha masa depan, kekuatan dunia baru menuju kemakmuran hijau. Penebar Swadaya Grup, 2012.

Srihadiastuti, Rida, and Deden Syarif Hidayatullah. "Analisis Penyebab Kegagalan Mendirikan Usaha Baru Pada Para Lulusan Program Wirausaha Baru Jawa Barat Kelas Ide Bisnis." Jurnal Ekonomi Pendidikan dan Kewirausahaan 6.1 (2018): 31-44.

Subekti, Eko Prasetyo. "Dampak orientasi pasar dan inovasi produk terhadap kepuasan pelanggan melalui keunggulan bersaing sebagai variiabel intervening." Jurnal Manajemen, FE-Universitas Muhammadiyah Jember (2021).

Wijaya, Rangga Agus, Nafia Ilhama Qurratu’aini, and Bella Paramastri. "Pentingnya Pengelolaan Inovasi Dalam Era Persaingan." Jurnal Manajemen Dan Bisnis Indonesia 5.2 (2019): 217-227.

Downloads

Published

2024-12-20

How to Cite

Efiana Manilang, Ester Novita Desi, & Yosia Belo. (2024). Inovasi dan Kreativitas : Pilar Utama dalam Kewirausahaan . Nian Tana Sikka : Jurnal ilmiah Mahasiswa, 3(1), 82–92. https://doi.org/10.59603/niantanasikka.v3i1.609

Similar Articles

<< < 1 2 

You may also start an advanced similarity search for this article.