Pemberdayaan Masyarakat Ekonomi Lokal melalui Strategi Manajemen Usaha Ternak Lembu di Desa Patumbak
DOI:
https://doi.org/10.59603/niantanasikka.v3i3.865Keywords:
MSMEs, Cattle-Farming, Empowerment-Business, Marketing-StrategiesAbstract
Micro, Small, and Medium Enterprises (MSMEs) have an important role in supporting the national economy, especially in the agricultural and livestock sectors. Mr. Hanafi's cattle farming business in Patumbak Village is one that plays a very important role in empowering the local economy. However, the limitations of the local community to be able to utilize the potential of resources have caused the progress of cattle sales to be less than optimal. The purpose of this study is to improve the knowledge and skills of cattle farming entrepreneurs through business management strategies, namely marketing strategies. The implementation of activities uses direct socialization and practice methods to cattle farming entrepreneurs, related stakeholders, and local community leaders. It is hoped that through a community empowerment approach in cattle farming business management strategies, it can help the local economy and maximize economic growth.
References
Afrisawati, A., & Irianto, I. 2019. 'Pemilihan Bibit Ternak Sapi Potong Melalui Kombinasi Metode Ahp dan Metode MFEP', JURTEKSI (Jurnal Teknologi dan Sistem Informasi), 6: 43-50. https://doi.org/10.33330/jurteksi.v6i1.392
Dr.Muh. yani balaka, S.E,M.SC, Agr. “Metode penelitian Kualitatif.”
Emhar, A., Aji, J. M. M., & Agustin, T. 2014. 'Analisis rantai pasokan (supply chain) daging sapi di Kabupaten Jember',Berkala Ilmiah Pertanian, 1: 53-61.
Fauzi, A. (2023). “Pemberdayaan Masyarakat: Teori dan Praktik”. Jakarta: Penerbit Sinar Harapan
Halim, M. (2021). “Pemberdayaan Masyarakat Berbasis Potensi Lokal”.
Hidayati, N. (2022). "Faktor Pendorong Pemberdayaan Ekonomi Masyarakat Melalui Usaha Ternak." Jurnal Ekonomi dan Pembangunan, 15(2), 45-60.
Mardikanto, T. (2018). "Peran UMKM dalam Pembangunan Ekonomi Pertanian di Indonesia." Jurnal Ekonomi dan Pertanian, 12(1), 45-60.
Meningkatkan Kesejahteraan Masyarakat di Pedesaan." Jurnal Agribisnis dan Manajemen, 10(3), 200-210.
Metodologi Penelitian Pendidikan Kualitatif 1 (2022): 130.
Prasetyo, A. (2021). "Strategi Manajemen Pemberdayaan Masrakat Lokal” Rahman, A., & Sari, R. (2021). "Strategi Pemberdayaan Peternak Sapi dalam
Rizal, F. (2022).”Pemberdayaan Masyarakat: Teori dan Praktik di Indonesia”. Jakarta: Penerbit Gramedia.
Sari, D. P., & Hidayati, N. (2020). "Peran UMKM dalam Pembangunan Ekonomi Lokal:
Studi Kasus pada Usaha Ternak Sapi di Kabupaten Sleman." Jurnal Ekonomi dan Bisnis, 23(2), 145-158.
Sukardi, A. (2020). “Pemberdayaan Masyarakat: Pendekatan dan Strategi”. Jakarta: Penerbit Sinar Harapan.Yogyakarta: Penerbit Pustaka Pelajar.
Sukma, R. (2023). ”Pemberdayaan Masyarakat: Konsep dan Implementasi”. Malang: Penerbit UMM Press.
Supriyadi, A. (2020). "Pengembangan Usaha Ternak Sapi Potong di Indonesia: Peluang dan Tantangan." Jurnal Peternakan dan Teknologi, 15(2), 100-110.
Sururi, A., Dkk (2021). 'Peningkatan Kapasitas Ekonomi Masyarakat Melalui Pemberdayaan Kelompok Usaha Mikro Kecil Dan Menengah di Kawasan Pantai Utara Desa Domas Kabupaten Serang', Kumawula: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 3: 405. http://dx.doi.org/10.24198/kumawula.v3i3.27286.
Wahab, S. (2023). “Pemberdayaan Masyarakat: Konsep dan Strategi”. Jakarta: Penerbit Pustaka Sinar Harapan.
Wibowo, S. (2020). "Tantangan dan Peluang Usaha Ternak Sapi di Indonesia." Jurnal Peternakan dan Sumber Daya Alam, 8(2), 90-100.
Wrihatnolo, Randy R., & Dwidjowijoto, R, N. 2007. Manajemen Pemberdayaan : Sebuah Pengantar dan Panduan Untuk Pemberdayaan Masyarakat. (Jakarta: PT Elex Media Komputindo, Kelompok Gramedia.)
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Nian Tana Sikka : Jurnal ilmiah Mahasiswa

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.