Analisis Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Indeks Prestasi Kumulatif (IPK) Mahasiswa/i Jurusan Ekonomi Pembangunan FEB Universitas Palangka Raya

Authors

  • Ira Veronika Girsang Universitas Palangka Raya
  • Kristi Damayanti.G Universitas Palangka Raya
  • Junita Perangin-angin Universitas Palangka Raya
  • Yuliana Yuliana Universitas Palangka Raya
  • Diana Rezi Lumbantoruan Universitas Palangka Raya
  • Rahman Rahman Universitas Palangka Raya
  • Alfin Rabil Awalam Universitas Palangka Raya
  • Hairun Nisa Universitas Palangka Raya
  • Dicky Perwira Ompusunggu Universitas Palangka Raya

DOI:

https://doi.org/10.59603/niantanasikka.v1i1.298

Keywords:

GPA, Study hours, teaching hours, number of organisations joined

Abstract

The purpose of this study is to see the factors that have the most influence on student GPA such as learning at home, the quality of teaching on campus, and the organisations they join. This study uses a type of quantitative research with a descriptive approach, with multiple regression analysis. The classical assumption test passed the test. Result: The variable number of organisations followed, the amount of campus teaching, and the amount of study at home together contributed 69.2% to the student's cumulative grade point average, the remaining 30.8% was influenced by other factors outside the model. The three independent variables simultaneously have a significant effect on the cumulative grade point average based on the F test. In the t test, the variables of learning at home and teaching on campus play a positive and significant role in improving student academic achievement as measured by GPA, while the number of organisations followed has no significant effect with a negative relationship.

 

 

References

Hendikawati, W. (2023). Faktor-faktor yang mempengaruhi IPK mahasiswa di Universitas Negeri Semarang. Jurnal Pendidikan, 10(1), 1-12.

Hakam, A. (2022). Faktor-faktor yang mempengaruhi IPK mahasiswa di Universitas Diponegoro. Jurnal Pendidikan Tinggi, 11(1), 1-12.

Purwanto, P. (2021). Faktor-faktor yang mempengaruhi IPK mahasiswa di Universitas Negeri Malang. Jurnal Ilmu Pendidikan, 12(1), 1-12.

Anni, A. (2020). Faktor-faktor yang mempengaruhi IPK mahasiswa di Universitas Muhammadiyah Yogyakarta. Jurnal Penelitian Pendidikan, 11(1), 1-12.

Creswell, J. W. (2012). Educational research: Planning, conducting and evaluating quantitative and qualitative research. Boston: Pearson Education.

Sugiyono. (2015). Metode penelitian pendidikan pendekatan kuantitatif, kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Pratama, A. (2020). Analisis Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Indeks Prestasi Mahasiswa. Jurnal Kajian Ekonomi, 1(1), 1-10.

Salim, A., & Syahrum, A. (2020). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Indeks Prestasi Mahasiswa. Jurnal Ilmiah Cano Ekonomos, 9(1), 51-60.

Utami, P. (2018). Pengaruh Belajar di rumah terhadap Indeks Prestasi Kumulatif Mahasiswa. Jurnal Pendidikan Bisnis dan Manajemen, 4(1), 37-44.

Wulandari, R. (2017). Pengaruh Indeks Prestasi Kumulatif terhadap Masa Tunggu Kerja. Jurnal Ekonomi & Bisnis, 4(2), 109-118.

Gujarati, D. N. (2012). Basic Econometrics. Tata McGraw-Hill Education.

Ghozali, I. (2016). Aplikasi Analisis Multivariete Dengan Program IBM SPSS 23. Badan Penerbit Universitas Diponegoro.

Sutrisno. (2018). Pengaruh Kegiatan Organisasi Kemahasiswaan terhadap Indeks Prestasi Mahasiswa. Jurnal Riset Manajemen. 5(3), 58-67.

Pratama, A. (2020). Pengaruh Kualitas Perkuliahan dan Aktivitas Belajar Mandiri terhadap Indeks Prestasi Kumulatif Mahasiswa. Jurnal Pendidikan Manajemen Bisnis, 7(1), 1-10.

Ratnasari, D. (2021). Pengaruh Aktivitas Akademik terhadap Indeks Prestasi Kumulatif Mahasiswa. Jurnal Pedagogi, 8(2), 166-173.

Amanda, R. (2017). Pengaruh Belajar Mandiri terhadap IPK Mahasiswa. Jurnal Pendidikan Ekonomi, 5(1), 21-31.

Suryanto, A. (2020). Hubungan Kebiasaan Belajar Mandiri dengan IPK Mahasiswa. Jurnal Ilmu Pendidikan, 6(2), 140-150.

Nugroho, J. (2021). Pengaruh Durasi Waktu Belajar Mandiri terhadap Prestasi Akademik Mahasiswa. Jurnal Psikologi Pendidikan, 4(1), 13-22.

Rahmat, A. (2019). Pengaruh Kualitas Pengajaran Dosen terhadap IPK Mahasiswa. Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran, 5(1), 128-137.

Suripto, B. (2020). Pengaruh Kualitas Perkuliahan terhadap Prestasi Akademik Mahasiswa. Jurnal Pendidikan Bisnis dan Manajemen, 6(2), 101-112.

Agustina, R. (2021). Faktor-faktor yang Mempengaruhi Pencapaian IPK Mahasiswa. Jurnal Penelitian Pendidikan, 18(1), 13-22.

Suryani, D. (2018). Pengaruh Organisasi terhadap Prestasi Akademik Mahasiswa. Jurnal Psikologi Pendidikan, 5(1), 13-23.

Ratna, I. (2020). Pengaruh Organisasi Kemahasiswaan terhadap IPK. Jurnal Penelitian Pendidikan, 7(2), 101-112.

Rifqi, A. (2019). Pengaruh Organisasi terhadap Prestasi Akademik Mahasiswa. Jurnal Manajemen Pendidikan, 6(1), 11-22.

Downloads

Published

2024-01-03

How to Cite

Ira Veronika Girsang, Kristi Damayanti.G, Junita Perangin-angin, Yuliana Yuliana, Diana Rezi Lumbantoruan, Rahman Rahman, … Dicky Perwira Ompusunggu. (2024). Analisis Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Indeks Prestasi Kumulatif (IPK) Mahasiswa/i Jurusan Ekonomi Pembangunan FEB Universitas Palangka Raya. Nian Tana Sikka : Jurnal ilmiah Mahasiswa, 2(1), 145–156. https://doi.org/10.59603/niantanasikka.v1i1.298

Similar Articles

1 2 3 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)