Strategi Kewirausahaan dan Inovasi Pemasaran dalam Pengembangan UMKM Ayam Kribo

Authors

  • Ratna Sari Dewi Universitas Muslim Nusantara Al Washliyah
  • Fenni An’nisa Siregar Universitas Muslim Nusantara Al Washliyah
  • Sela Angela Universitas Muslim Nusantara Al Washliyah
  • Risdah Armayana Universitas Muslim Nusantara Al Washliyah
  • Riska Syahmala Universitas Muslim Nusantara Al Washliyah

DOI:

https://doi.org/10.59603/masman.v3i2.836

Keywords:

Entrepreneurship, MSMES, Business Strategy, Culinary Innovation, Ayam Kribo

Abstract

This study discusses the entrepreneurial motivation applied in building and developing the Ayam Kribo culinary business, an MSME located in Patumbak District. This business was pioneered by Mr. Agus, a former daily worker and truck driver, who was inspired by his brother's success in the fried chicken business. With an entrepreneurial spirit, family support, and innovation in taste and service, Ayam Kribo was able to survive various initial challenges and develop into a business with one branch and two employees. This study uses a qualitative case study approach with observation and interview methods. The results of the study show that a combination of personal motivation, product innovation, utilization of social relations, and perseverance are the main factors in business success. The story of Ayam Kribo can be an inspiration for prospective entrepreneurs in starting and managing a business in the culinary sector independently and sustainably.

References

Beni, S. (2024). Meningkatkan minat beli konsumen: Marketing strategy in Ayam Sosi noodle business. Jurnal Dinamika dan Ekonomi Syariah, 12(1), 71–82.

Hadi, S. (2020). Manajemen keuangan untuk UMKM. Jurnal Ekonomi dan Bisnis, 11(2), 78–90.

Hidayat, R. (2020). Pendidikan manajerial untuk UMKM. Jurnal Pendidikan dan Kewirausahaan, 8(2), 45–58.

Ilmiah, J., & Ekonomi Islam. (2022). Industri kreatif UMKM (Usaha Mikro Kecil dan Menengah) di Kota Medan dalam perspektif ekonomi Islam. Jurnal Ekonomi Islam, 8(2), 1991–1997.

Jansen, M. (2021). Diferensiasi produk dalam pemasaran. Jurnal Pemasaran dan Manajemen, 10(1), 67–80.

Jauch, L. R., & Glueck, W. F. (2021). Business policy and strategic management. McGraw-Hill.

Lestari, D. (2020). Inovasi produk dalam UMKM. Jurnal Inovasi dan Kewirausahaan, 8(3), 112–125.

Mohammad, U., & Fadli, D. (2024). Analisis kepuasan konsumen di UMKM Ayam Geprek Sriwedari Rangga: Pengaruh kualitas produk seperti rasa, kebersihan, dan penyajian. Jurnal Konsumen dan UMKM, 1(3).

Prasetyo, E. (2022). Pengembangan sumber daya manusia dalam UMKM. Jurnal Sumber Daya Manusia, 13(1), 34–50.

Rahman, A. (2021). Pemasaran digital untuk UMKM. Jurnal Pemasaran dan Kewirausahaan, 10(1), 45–60.

Rahmawati, N. D., Dzaky, M. A., Siska, A., & Buchori, A. (2018). Pengenalan entrepreneurship variasi olahan ikan patin di Grobogan. Jurnal Pengabdian kepada Masyarakat, 9(2), 177–184. https://journal.upgris.ac.id/index.php/e-dimas/article/view/2313/2089

Safitri, R., Priatna, W. B., & Burhanuddin. (2023). Kewirausahaan dan manajemen agribisnis terhadap keberhasilan usaha ikan patin di Kabupaten Kampar. Jurnal Agribisnis Indonesia (Journal of Indonesian Agribusiness), 11(2), 341–351. https://journal.ipb.ac.id/index.php/jagbi/article/view/47811

Sari, R., & Supriyadi, A. (2021). Analisis kenaikan harga pakan ikan lele dan patin. Jurnal Perikanan dan Kelautan, 12(2), 45–56.

Sari, V., Ayu, F., & Aulia, M. (2023). Penyuluhan pembibitan ikan patin (Pangasius hypophthalmus) skala mikro di Kelurahan Sialang Sakti, Pekanbaru, Riau. Journal of Social and Community Service, 2(1), 10–16. https://jes-tm.org/index.php/jestmc/article/view/75

Setiawan, B. (2021). Strategi pemasaran untuk UMKM. Jurnal Manajemen Pemasaran, 14(2), 67–80.

Suhara, A. (2019). Teknik budidaya pembesaran dan pemilihan bibit ikan patin (Studi kasus di Lahan Luas Desa Mekar Mulya, Kec. Teluk Jambe Barat, Kab. Karawang). Jurnal Buana Pengabdian, 1(2), 1–8. https://journal.ubpkarawang.ac.id/index.php/JurnalBuanaPengabdian/article/view/1066

Sushanty, D. E., Fauziah, & Priadi, D. P. (2017). Strategi pengembangan usaha budidaya pembesaran ikan patin (Pangasius sp) di Kecamatan Gandus Kota Palembang. Jurnal Teknologi Hasil Perikanan, 6(2), 126–133. http://ejournal.unsri.ac.id/index.php/fishtech

Sutanto, E. (2021). Evaluasi program desa inovasi budidaya ikan patin Perkasa di tengah pandemi COVID-19 (Studi kasus: Kabupaten Tulungagung). Jurnal Widyaiswara Indonesia, 2(3), 125–136. https://ejournal.iwi.or.id/ojs/index.php/iwi/article/view/87

Wahyuningsih, Y. (2016). Peningkatan keunggulan bersaing pada budidaya ikan patin pada CV. Ardyanti Palas. Jurnal Manajemen Magister, 2(2), 221–236. https://jurnal.darmajaya.ac.id/index.php/jmmd/article/view/903/597

Wibowo, A. (2020). Analisis persaingan pasar dalam UMKM. Jurnal Analisis Ekonomi, 9(2), 99–110.

Zulkarnain, A., & Fitriani, R. (2022). Strategi pemasaran UMKM di era digital: Studi kasus di Jakarta. Jurnal Pemasaran dan Bisnis, 7(1), 88–102. https://doi.org/10.5678/jpb.v7i1.1234

Downloads

Published

2025-05-23

How to Cite

Ratna Sari Dewi, Fenni An’nisa Siregar, Sela Angela, Risdah Armayana, & Riska Syahmala. (2025). Strategi Kewirausahaan dan Inovasi Pemasaran dalam Pengembangan UMKM Ayam Kribo. MASMAN Master Manajemen, 3(2), 215–227. https://doi.org/10.59603/masman.v3i2.836

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.