Analisis Pengendalian Kualitas Produk Dengan Metode Statistical Quality Control (SQC) Pada Perusahaan Roti Aldina Bakery Kota Tasikmalaya
DOI:
https://doi.org/10.59603/ppiman.v1i4.137Keywords:
Statistical Toolsl, Quality Control, Bread, Statistical Quality ControAbstract
The bread Company Aldina Bakery is a company that produces white bread. The fundamental problem of this company is damaged products due to a poor quality control system. The purpose of this study is to identify the nature of the damage, analyze the application of the Statistical Quality Control (SQC) method and recommend actions. The steps include filling out research forms, making histograms, making Pareto charts, making and calculating Pareto charts, and making cause and effect diagrams. The results showed that there were three types of damage, namely scorched defects, size defects and flaking skin defects. The results of the analysis using a causal diagram show that the causes of poor light bread are labor, methods, materials and machines. The Pareto diagram shows that the type of product damage is more dominant in scaly shell damage in one year to 3,296 units. The results of the control chart analysis show that Aldina Bakery's quality control is still not under control. The next step to reduce the risk of defects in the product is to make a Standard Operating Procedure (SOP), modify the oven by adding a timer and temperature, make molds according to standards by considering raw bread ingredients, and coat the molds with margarine evenly to prevent sticking
References
Arianti, M. S., Rahmawati, E., & Prihatiningrum, R. Y. (2020). Analisis Pengendalian Kualitas Produk Dengan Menggunakan Statistical Quality Control (SQC) Pada Usaha Amplang Karya Bahari Di Samarinda. Jurnal Bisnis dan Pembangunan, 9(2), 1-13.
Andespa, I. (2020). Analisis Pengendalian Mutu Dengan Menggunakan Statistical Quality Control (SQC) Pada PT. PRATAMA ABADI INDUSTRI (JX) SUKABUMI. E-Jurnal Ekonomi dan Bisnis Universitas Udayana, 9(2), 129-160.
Assauri, S. (1980), Management Produksi, Lembaga Penerbit Fakultas Ekonomi. Universitas Indonesia, Jakarta.
Assauri, Sofjan. 2010. Manajemen Pemasaran: Dasar, Konsep & Strategi. Jakarta: Raja Grafindo Persada.
Diskominfo Kota Tasikmalaya. (2021, April 27). Jumlah Iumk Berdasarkan Kecamatan Menurut Jenis Usaha Tahun 2020. Dipetik September 23, 2021, Dari Open Data Kota Tasikmalaya: https://data.tasikmalayakota.go.id/
Ernawati, D. (2019). Pengaruh Kualitas Produk, Inovasi Produk, dan Promosi Terhadap Keputusan Pembelian Produk Hi Jack Sandals Bandung. Jurnal Wawasan Manajemen, 17-32.
Fakhri, Faiz And Kamal, Mustofa (2010). Analisis Pengendalian Kualitas Produksi Di Pt. Masscom Graphy Dalam Upaya Mengendalikan Tingkat Kerusakan Produk Menggunakan Alat Bantu Statistik. Undergraduate Thesis. Jurnal Universitas Diponegoro
Fandy, T. (2015). Strategi Pemasaran. Edisi 4: Andi
Heizer, J., & Render, B. (2015). Manajemen Operasi: Manajemen Keberlangsungan dan Rantai Pasokan Edisi 11 (11 ed.). (D. E. Irawan, Penyunt., H. Kurnia, R. Saraswati, & D. Wijaya, Penerj.) Jakarta Selatan, Jakarta, Indonesia: Selemba Empat.
Hadiat, D. A., Handarto, & Nurjanah, S. (2019). Analisis Pengendalian Mutu Produk Tempe Menggunakan Statistical Quality Control (SQC) di Industri Rumah Tangga Yayah Komariah Majalengka. Senter 2019, 376-387.
Hairiyah, N., Amalia, R. R., & Luliyanti, E. (2019). Analisis Statistical Quality Control (SQC) Pada Produksi Roti di Aremania Bakery. INDUSTRIA: Jurnal Teknologi Dan Manajemen Agroindustri, 8(1), 41-48.
Irwan and Haryono, D. 2015. Pengendalian Kualitas Statistik. Bandung : Alfabeta.
Irvan., Dkk (2006). Pengendalian Mutu Produk dengan Metode Statistik. Jurnal Sistem Teknik Industri Vol. 7: Universitas Sumatera
Krisdayanti, S., & Moektiwibowo, H. (2021). Pengendalian Kualitas Komponen Mobil Dengan Metode SQC (Statistical Quality Control). Jurnal Teknologi Industri Unsurya, 10(1), 9-20.
Miftakhul Huda, Diky (2021). Analisis Pengendalian Kualitas Produksi Roti Dalam Upaya Meminimalisir Produk Gagal Menggunakan Pendekatan Statistical Quality Control (Sqc) Pada Perusahaan Mojang Bakery Ponorogo. Journal Universitas Muhammadiyah Ponorogo.
Manahan, P. T. (2014). Manajemen Operasi dan Rantai Pasok. Jakarta, Indonesia: Mitra Wacana Media.
Montgomery, D. (2015). Pengantar Pengendalian Kualitas Statistik. Yogyakarta, Indonesia: Gajahmada University Press.
Rahayu, P., & Supono, J. (2020). Analisis Pengendalian Kualitas Produk Menggunakan Metode Statistical Quality Control (SQC) Pada Divisi Curing Plant di PT.GAJAH TUNGGAL,Tbk. Jurnal Teknik: Universitas Muhammadiyah Tangerang, 9(1), 81-91.
Suryatman, T. H., Kosim, M. E., & Julaeha, S. (2020). Pengendalian Kualitas Produk Roma Sandwich Menggunakan Metode Statistical Quality Control (SQC) Dalam Upaya Menurunkan Reject di Bagian Packing. Journal industrial manufacturing, 5(1), 1-12.
Sofyan, D. K. (2015). Perencanaan dan Pengendalian Produksi. Yogyakarta, Indonesia: Graha Ilmu.
Sugiyono. (2014). Metodologi Penelitian Kuantitatif Kualitatif R & D (Ed. Ke-21). Bandung, Jawa Barat, Indonesia: Alfabeta
Ulum, S. H. (2019). Pengendalian Kualitas Produk Cacahan Plastik Dengan Menggunakan Metode SQC (Statistical Quality Control). Jurnal Valtech, 1(1), 110-118.
Wijaya, T. (2018). Manajemen kualitas jasa. (Sarwiji, Ed.) (Cetakan 1). Jakarta: indeks-penerbit.
Yamit, Z. (2011). Manajemen Produksi dan Operasi. Yogyakarta, Indonesia: Ekonisia.