Pengaruh Mutu Pelayanan Terhadap Kepuasan Pelanggan Pada Perusahaan Mobil Honda Remaja Jaya Makassar

Authors

  • Roswiyanti Roswiyanti Universitas Cokroaminoto Makassar
  • Muhtazib Muhtazib Universitas Cokroaminoto Makassar

DOI:

https://doi.org/10.59603/ppiman.v1i3.419

Keywords:

Service Quality, Customer, Satisfaction

Abstract

The aim of the research was to analyze and determine the influence of physical facilities (tangible), reliability, empathy, responsiveness and assurance on Honda car customer satisfaction at the Pemuda Jaya Makassar Company. The research method used in this research is a quantitative research method. Based on the results of partial analysis through Fratio testing using variance analysis, that X1, X2, X3, service towards customer satisfaction at the Pemuda Jaya Makassar company. Based on the results of the analysis carried out, it shows that the dimension of physical evidence (tangible) has a dominant influence on the level of customer satisfaction (Y partial X1 = 0.282) at the Honda "Remaja Jaya" Makassar car sales company.

References

Buchari, A. (2002). Manajemen pemasaran dan pemasaran jasa (Cetakan keempat). Bandung: Alfabeta.

Gerson, R. F. (2001). Mengukur kepuasan pelanggan. Jakarta: PPM.

Handi, I. (2002). 10 prinsip kepuasan pelanggan (Edisi pertama). Jakarta: PT. Elex Media Komputindo.

Hartati, S., Muhtazib, M., Rosnida, R., & Wahdaniyah, M. (2023). Perlindungan hukum bagi pasien dan bidan dalam pemberian pelayanan umum di TPMB Mughni Wahdaniyah. Jurnal Review Pendidikan dan Pengajaran (JRPP), 6(4), 2392-2396.

Jasfar, F. (2005). Manajemen jasa pendekatan terpadu. Jakarta: Ghalia Indonesia.

Kartajaya, H. (2000). Siasat memenangkan persaingan global. Jakarta: PT. Gramedia.

Kotler, P. (2002). Manajemen pemasaran: Analysis, planning implementation and control (Edisi pertama). Jakarta: PT. Prenhallindo.

Kotler, P. (2005). Manajemen pemasaran (Edisi kesebelas, Jilid 1). Jakarta: PT. Indeks Kelompok Gramedia.

Lamb, C. W., Hair, J. F., & McDaniel, C. (2001). Pemasaran (Buku 1, Edisi pertama). Jakarta: Salemba Empat.

Lupiyoadi, R. (2001). Manajemen pemasaran jasa: Teori dan praktek. Jakarta: Salemba Empat.

Muhtazib, M. (2023). Pengaruh motivasi kerja, keselamatan dan kesehatan kerja terhadap kinerja karyawan. Economics and Digital Business Review, 4(2), 432-436.

Muhtazib, M., & Niartiningsih, A. (2022). The effect of financial and non-financial compensation on employee performance Kentucky Fried Chicken (KFC) Pettarani Makassar. Journal of Asian Multicultural Research for Economy and Management Study, 3(1), 66-70.

Muhtazib, M., & Rifaldi, M. (2023). Analisis kelayakan investasi terhadap penyewaan alat berat pada PT. Tri Daya Jaya Makassar. Lokawati: Jurnal Penelitian Manajemen dan Inovasi Riset, 1(5), 401-411.

Muhtazib, M., Junaid, K. U., Ihsan, M. N., Roswiyanti, R., & Alpiani, A. (2022). Conservation-based management of children's character education on Barrang Lompo Island, Makassar City. Agrikan Jurnal Agribisnis Perikanan, 15(2), 520-526.

Nurfitriani, N., Hartati, S., Muhtazib, M., & Rosnida, R. (2022). Pengaruh komitmen organisasi terhadap kinerja perawat instalasi rawat inap RSUD Kabupaten Majene. Jurnal Review Pendidikan dan Pengajaran (JRPP), 5(1), 246-251.

Oliver, R. L., & Wayne, D. (1998). Response determinants in satisfaction judgments. Journal of Consumer Research.

Parasuraman, A., Zeithaml, V. A., & Berry, L. L. (1990). Delivering quality service: Balancing customer perceptions and expectations. New York: The Free Press.

Pawitra, T. (1999). Kepuasan pelanggan sebagai keunggulan daya saing: Konsep pengukuran dan implikasi strategis. Jurnal Manajemen, Prasetya Mulya, 1.

Penerbit Ekonisia, Yogyakarta.

Purnama, N. (2006). Manajemen kualitas perspektif (Alodai). Yogyakarta: Ekonisi, Fakultas Ekonomi UII.

Purwanto, S. (2004). Statistik untuk ekonomi dan keuangan. Jakarta: Salemba Empat.

Santoso, S. (2002). Riset pemasaran: Konsep dan aplikasi dengan SPSS. Jakarta: PT. Elex Media Komputindo.

Swasta, B. (2001). Manajemen penjualan (Edisi ketiga, cetakan kelima). Yogyakarta: BPFE.

Tjiptono, F. (2005). Strategi pemasaran (Edisi revisi, cetakan keenam). Yogyakarta: Andi Offset.

Tjiptono, F., & Diana, A. (2001). Total quality management (Edisi revisi). Yogyakarta: Andi.

Yazid, M. (2005). Pemasaran jasa: Konsep dan implementasi.

Downloads

Published

2023-07-30

How to Cite

Roswiyanti Roswiyanti, & Muhtazib Muhtazib. (2023). Pengaruh Mutu Pelayanan Terhadap Kepuasan Pelanggan Pada Perusahaan Mobil Honda Remaja Jaya Makassar. PPIMAN : Pusat Publikasi Ilmu Manajemen, 1(3), 68–85. https://doi.org/10.59603/ppiman.v1i3.419

Similar Articles

1 2 3 4 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.