Pengaruh E-Commerce terhadap Perilaku Konsumtif

Authors

  • Kirei Zhihan Putri Universitas Nasional Pasim
  • Naila Zahara Universitas Nasional Pasim
  • Sri Mulyeni Universitas Nasional Pasim

DOI:

https://doi.org/10.59603/masman.v3i1.685

Keywords:

E-Commerce, Consumptive, Behavior

Abstract

This study focuses on the use of E-Commerce among students at Universitas Nasional Pasim, particulary in the Faculty of Economics. The primary objective of this research is to identify the impact of E-Commerce usage on students’ consumptive behavior. Using a quantitative method, data was collected through the distribution of questionnaires. The analysis of the questionnaires, employing a validity test, confirmed that all data obtained were valid and suitable for further investigation. The findings reveal that consumptive behavior significantly impacts human life, including financial, academic, and social aspects. In the long term, consumptive behavior can negatively affect their future. Therefore, it is essential for students to enhance their awareness of the importance of a simply lifestyle, financial planning, and responsible management of their needs. The results indicate that 61,8% of the variation in consumptive behavior can be explained by the influence of E-Commerce.

References

Adinda, R. Q. S., & et al. (2023). Pengaruh platform online food delivery (OFD) terhadap perilaku konsumtif mahasiswa. Ekonomi Perjuangan, 5(1), 1–12.

Al Farisyi Fikri, & Iswati Heni. (2021). PENGARUH MEDIA SOSIAL, E-LIFESTYLE DAN Syntax Idea. (2023). Budaya digital terhadap perilaku konsumtif. Syntax Idea, 3(11), 2436. https://doi.org/10.36418/syntax-idea.v3i11.1579

Andi, S. (2019). Survei penggunaan media sosial di kalangan mahasiswa Kota Padang menggunakan teori uses and gratifications. Jurnal Dokumentasi dan Informasi, 40(2).

Ariwangsa, I. O. (2023). Pengaruh literasi keuangan dan penggunaan dompet digital terhadap perilaku konsumtif mahasiswa Fakultas Ekonomi dan Bisnis di Kota Denpasar. Jurnal Wawasan Manajemen, 11(3).

Ismawan, M. B., & P., H. P. (2023). Pengaruh media sosial dan literasi ekonomi terhadap perilaku konsumtif mahasiswa pada online shop. Jambura Economic Education Journal, 5(1).

Kurniawan, C. (2019). Analisis faktor-faktor yang mempengaruhi perilaku konsumtif ekonomi pada mahasiswa. Jurnal Media Wahana Ekonomika, 13(4).

Lestarina, E., & et al. (2017). Perilaku konsumtif di kalangan remaja. Jurnal Riset Tindakan Indonesia, 2(2).

Muna, N. A. (2023). Pengaruh digitalisasi terhadap gaya hidup generasi Z. Jurnal Sahmiyya, 2.

Oktaviani, M., & et al. (2023). Pengaruh e-commerce dan financial technology terhadap perilaku konsumtif mahasiswa. Vol. 9, 281–290.

Rosifah, M. N. I. E. M. S. (2024). Pengaruh e-commerce TikTok dan gaya hidup terhadap perilaku konsumtif pada mahasiswa Pendidikan Ekonomi di Universitas PGRI Wiranegara. Neraca Manajemen Ekonomi, 8(7).

Rozi, H. S., & F. (2020). Belanja online dan jebakan budaya hidup digital pada masyarakat milenial. Jurnal SIMBOLIKA Research and Learning in Communication Study, 6(2).

Saputro, L. A., & et al. (2021). Pengaruh e-commerce terhadap perilaku konsumtif mahasiswa pendidikan ekonomi FKIP Universitas Tanjungpura Pontianak. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK), 10(1).

Sari, E. A., & et al. (2023). Pengaruh penggunaan Shopee Paylater terhadap perilaku konsumtif mahasiswa Muslim. IJM: Indonesian Journal of Multidisciplinary, 1. https://journal.csspublishing/index.php/ijm

Sefiya, F. N., & Yuniarti, R. E. (2022). Pengaruh digitalisasi dalam bidang e-commerce terhadap perilaku konsumtif mahasiswa UIN Sunan Ampel. Jurnal Penelitian Ilmu Sosial, 23(1), 35. https://doi.org/10.33319/sos.v23i1.108

Sungkono, O., & et al. (2024). Hubungan efektivitas penggunaan dompet digital terhadap gaya hidup dan perilaku konsumtif di kalangan mahasiswa Pendidikan Ekonomi 2023. Jurnal Angka, 1(2). http://jurnalilmiah.org/journal/index.php/angka

Syofyan, N. U., & R. (2023). Pengaruh literasi keuangan digital dan konformitas terhadap perilaku konsumtif mahasiswa Universitas Negeri Padang. Jurnal Salingka Nagari, 1, 341–354.

Titi, R., & Serli, O. (2020). Pengaruh uang saku dan gaya hidup terhadap perilaku konsumtif mahasiswa Fakultas Ekonomi dan Bisnis Universitas Teknologi Sumbawa. Nusantara Journal of Economics, 2(2).

Wurangian, F. D., & et al. (2015). Analisis pola konsumsi mahasiswa Fakultas Ekonomi & Bisnis Universitas Sam Ratulangi yang kost di Kota Manado. Jurnal Berkala Ilmiah Efisiensi, 15(2).

Zahrah, M. A., & T., Y. (2022). Pengaruh penggunaan aplikasi belanja online terhadap perilaku konsumtif. Jurnal Ilmu Sosial dan Pendidikan, 6(1).

Downloads

Published

2025-01-08

How to Cite

Kirei Zhihan Putri, Naila Zahara, & Sri Mulyeni. (2025). Pengaruh E-Commerce terhadap Perilaku Konsumtif . Master Manajemen, 3(1), 01–10. https://doi.org/10.59603/masman.v3i1.685